måndag 1 mars 2010

Vill ha

Jag var redo för att det skulle bli ganska jobbigt att gå från en tillvaro med lön, en bra lön, till en icke existerande. Men det har gått oerhört bra. Nästan hela tiden har det gått nästan smärtfritt. Med hjälp av en del medvetna omvägar, undvikande de trevligaste restaurangerna och butikerna där allt kostar lite för mycket. Och framför allt på grund av allt det som helt saknar prislapp som har ersatt. Nästan alla dagar är det nästan inte jobbigt alls. Nästan alla dagar.

Idag skulle jag hem, bara hem, men hamnade på något sätt på stan. Det var de dyngsura fötterna som ropade stövlar, och utan att veta hur befann jag mig plötsligt på NK. Ett av ställena omvägar egentligen ska tas runt. Men nu var jag där, liksom vårkläderna. I klara starka färger som skrek “ta på mig”. Och jag ville skrika tillbaka “Såklart”. Men det gjorde jag inte. Jag vågade knappt röra, absolut inte prova, av rädsla att de skulle sitta perfekt. Trots det sitter de nu på näthinnan, hängande på sina galgar. Och skor, sneakers jag inte så mycket behöver som ville ha. Sneakers jag inte vågade se om de fanns inne i rätt storlek. Eller dra på, för de kunde ju vara fantastiskt sköna, fantastiskt rätt. “Vill ha vill ha vill ha” skrek det inombords. Och sved till lite, när jag gick ut. Utan kassar.

Nästan alla dagar går det väldigt bra. Det här med att inte ha en lön. Nästan alla dagar gör det nästan inget alls. Men idag var inte en sån dag.

2 kommentarer:

  1. Oj, oj, OJ vad jag känner igen mig! Nu pluggar jag ju inte men kassan är likväl definitivt mindre på en mammapeng. Försöker komma på exakt HUR mycket mindre så jag vet hur mycket jag kan fortsätta att unna mig. Men så har något underligt också inträffat. Jag märker att jag hellre tittar på, och shoppar loss, prylar till Elmo. Har jag blivit mamma på riktigt då? :D

    SvaraRadera
  2. Åh hej!jag snubblade precis in på den här bloggen och tycker den verkar hur bra som helst. Jag är också en före detta heltidsarbetande CSN-lös läkarstudent (nu mitt i utbildningen) som haft ett par vita totalt onödiga Converse på näthinnan sen i måndags :) Jag håller med, nästan alla dagar! Förutom de när man tänker på vårkläder och semester.

    SvaraRadera