torsdag 11 mars 2010

Entropi

Jag har vetat det hela tiden. Det finns en naturlag bakom kaoset i min lägenhet. Nu har den för mig ett namn. Entropi.

Enligt Wikipedia, allas vår källa till visdom, kan entropi sägas beskriva graden av oordningen hos ett tillstånd. Oording, I detta fall definierat som sakers vilja att sprida sig över en yta i motsats till att ligga koncentrerat och organiserat, en sort för sig. Den gäller för kläder. Helt klart även för papper. Även de viktiga. I naturens förutbestämda kaos.

Som att stenar faller nedåt när man släpper dem. På samma självklara sätt sprider de sig, sakerna. Jag har alltid vetat det. Att det funnits en underliggande naturlag. Och jag har varit noggrann med att inte störa den. Det måste ha varit mitt geniala undermedvetna som kände till naturlagen långt före mitt mindre upplysta medvetna jag. Vad som händer om man trotsar naturlagen är oklart, men för att inte riskera någon hemsk vedergällning, kommer jag med ro fortsätta att låta bli. Fortsätta låta kaoset ha sin ordning. Från och med nu är min lägenhet inte stökig, den har bara en hög grad av entropi!

Nu väntar jag bara på att upptäcka naturlagarna som förklarar vart alla högerstrumpor tar vägen i tvätten, varför tiden går grymt mycket fortare när man snoozar på morgonen än under de sista minuterna på en riktigt seg föreläsning, och varför man alltid alltid hamnar i den långsammaste mikrovågsugnskön på lunchen…

1 kommentar:

  1. Haha! Klockrent! När vi läste om entropi på KTH fattade jag ingenting. Nu är allt helt plötsligt glasklart. Gudars vad du är bra!

    SvaraRadera