torsdag 18 februari 2010

Levande labb

Förra terminen betydde labb stora fula glasögon i plast och vita lortiga rockar. Pipettering, centrifugering, uppkokning, avdunstning. Gaser som skulle byta färg, vätskor som skulle dunsta, pulver om skulle lösas. Vi lekte kemister och det roade mig måttligt, och engagerade mig än mindre.

Den här terminen innebär labb att vi slipper glasögon. Vi får däremot stetoskåp, blodtrycksmanchetter, EKG-maskiner och spirometrar. Vi lyssnar, känner, andas, mäter. Vi leker inte längre kemister utan leker doktor. Och det både roar och engagerar.

En annan skillnad är att vi gått från att laborera på anonyma gaser och vätskor till att laborera på varandra. Ett utfall är inte längre bara en siffra i en tabell, utan om vi gjort rätt, en siffra som säger något om en människa. Det roar det med. Och engagerar.

Vi laborerade med lungfunktion idag. Mätte påverkan av återanvändning av utandningsluft som inandningsluft, och därmed ökad mängd koldioxid. Och fick ett underligt resultat, som ingen kunde förklara. Vi lät koldioxidhalten i utandningsluften stiga från 5% till ca 8%, och mätte blodtryck, puls, tidalvolym och andningsfrekvens och förväntade oss stigning i samtliga parametrar, liksom viss yrsel, huvudvärk och anfåddhet. Det som ska ske. Men inget hände. En viss ökad tidalvolym, men inget mer. Pulsen stabil på 60, blodtrycket kvar på sin vilonivå. Ingen andnöd, ingen huvudvärk. Inte minsta tecken på påverkan. Och maskinerna funkade, rören var täta, allt verkade korrekt. Utom just utfallet. Vi förstod det inte. Amenuenserna förstod inte. Professorn förstod inte. "Mycket ovanligt. En avvikelse jag inte kan förklara". Ett svar vi förra terminen nöjde oss med, såg som en biljett ut från labbet. Som ledde till den alltid gångbara noteringen ”Sannolikt fel i utförandet”, även när utförandet nog var rätt, och sen en rask inlämning av labbrock.

Nu funderar jag på det, fast labben är slut, fast jag gått hem. Nöjer mig inte med avvikelse utan förklaring. Vill inte bortförklara med utförandefel. Vill faktiskt veta, vill försöka förstå. Frågar de jag känner som kan veta, läser i tjocka boken, googlar. Road och engagerad. Leker doktor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar