lördag 6 februari 2010

Diagnosen mittemot

Tog treans buss imorse. Sightseeingbussen. 55 minuter genom Stockholms snömodd. Han satte sig mittemot. En man i 35-årsåldern, dunjacka, svarta jeans och metro i handen. Fast det såg jag knappt. Allt jag såg var ofullständig slutning av första gälbågen. Allt jag såg var otillräcklig morfogen proliferation i vecka 8 till 10. Allt jag såg var ”läpp gom-spalt”. I 30 minuter satt han framför mig. Mannen som blivit en diagnos i mina ögon. Insåg till min fasa att staden är full av diagnoser. Än kan jag bara ett fåtal, varav majoriteten antingen inte är synbara, såsom gikt, eller knappt existerar, såsom porfyria cutanea tarda. Än är de flesta personer manchesterbyxklädda medelålders, kepsförsedda fjortisar eller piercade indiekids i mina ögon. Individer, inte diagnoser. Vill helst fortsätta ha det så.

Efter en stund kunde jag urskilja det blonda håret under den gråa mössan, rutiga skjortan under dunjackan. Tankarna började som vanligt snurra runt vem han var, vart han skulle. Han blev sakta en individ, inte en diagnos, inte en läpp-gomspalt. Han gick av vid Fridhemsplan, mannen som blivit en blond reklamare, i mina tankar med lägenhet på östsöder, amatörindieband och Kronancykel. Jag tittade ner ett ögonblick, ner i min egen metro. Och när jag tittade upp hade han satt sig ner framför mig, på den blondes plats. Stor, rosig, lite andfådd, med en grå jacka som jag knappt såg. För allt jag såg var ”det metabola syndromet”….

4 kommentarer:

  1. Och snart kommer den märkliga situationen där du sätter sig på en buss precis efter ett avklarat dissektionspass och fundera på om folk kan se det på dig, att du nyss stått med händerna i en död kropp och rabblat kärl och nerver... också en mycket speciell känsla...

    SvaraRadera
  2. La du upp det här inlägget mitt under brinnande spelomgång?? Herregud vilken multitasking i så fall, döimpad. Eller är din hjärna synkad med din i-phone? Då bleknar glansen kring kanelbullens-dagkunskapen lite, men det lämnar också öppet för funderingar kring våra hål i de andra kunskaperna igår kväll...

    Kram

    SvaraRadera
  3. Vaddå hål? Nu förstår jag inte. Det fanns väl inga hål i våra kunskaper...?

    Men det var uppenbarligen tur vi inte fick några frågor om siffror generellt och klockslag specifikt. Utan att göra ner min kära lagkamrat och vän helt här men... 00 inleder ju dygnet. Så 00.35 på lördagen är ju natten TILL lördag, inte natten från. Inte så mycket multitasking därmed... Men var gärna döimpad ändå, av något helt annat! :-)

    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag upptäckte det för sent... Hade redan postat mitt inlägg, tänkte faan, nu blir det ett till tecken på mitt sänkeskap. Men äsch, jag bjuder på det! :) Ses i morgon, kram

    SvaraRadera