tisdag 16 februari 2010

Frihet under ansvar

Vi har just nu en vecka med väldigt lite schemalagt. Bara en labb igår, utan krav på labbrapport. Föreläsningar bara på förmiddagen idag. Och imorgon är det idrottsdag. Den här terminen letar vi inte längre efter idrottsaktiviteter. Den här terminen vet vi bättre, tackar och tar emot en ledig dag. Och på torsdag lab igen, sen inget. En vag aura av eget ansvar svävar over veckans schema.


Väldigt lite schemalagt har man hittills kunnat tolka som synonymt med väldigt lite att göra. Om man inte vet bättre. Jag vet bättre. Tittar jag på scemat känns tolkningen rätt. Tittar jag på läshänvisningarna till Boulpaeps Medical Physiology på nätta 1337 sidor, lite mindre så. Läggs där till immunologin, histologin och anatomin så känns tolkningen plötsligt extremt främmande. Och det där med eget ansvar inte alls behagligt. För det har inte alls lockat att fylla schemats semmeldoftande hålrum med Boulepep.


Igår lades tiden på gemensam semmelfika fika på Vetekatten, planlöst socialt strosande i Ringen bland butiker där man inget vill köpa och en inte helt oansenlig mängd slösurfande. Klassisk prokrastination, det som jag gör så mästerligt. Uppskjutandet, med den lilla obehagskänslan i magen. Känslan att det finns något jag borde. Men ändå på inget sätt gör. Värdelöst- gör ingen nytta, och lyckas inte ens till fullo njuta av det.


Bestämde redan imorse att det inte skulle bli en till dag av prokrastination. Och insåg efter att ha lämnat kvar stora tjocka Boulpaep på köksbordet att det inte heller skulle bli en dag i flitens tecken. Bestämde mig därmed för att mycket medvetet, under fullaste ansvar, ägna dagen åt att inte plugga ett dugg. Och njuta av det. Ge mig själv en dag av full frihet, under ansvar, självklart under ansvar. Efter förmiddagens föreläsningar en sväng på stan, semmelfika med vän och ett fenomenalt danspass, allt medan Boulepaep har fått ta igen sig hemma på köksbordet. Sitter nu här med dansmusiken svagt förnimmandes i bakhuvudet och endorfiner rusandes i kroppen och känner att det var helt rätt beslut. Boken brevid mig verkar nöjd den med, där den ligger, vacker och orörd. Idag har jag inte prokrastinerat. Jag har gjort precis det jag bestämde mig för att göra. Idag var just det ett ansvarsfullt beteende. Men imorgon tror jag bestämt att ett ansvarsfullt beteende är att nöta på Boulpaeps blad. Börjar tröttna på semlor, och kan tänka mig att fylla några hålrum med annat. Jag tror cirkulation och respiration blir morgondagens tolkning av frihet under ansvar. Och det känns riktigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar