måndag 1 februari 2010

PS Apropå tentan

DFM1 spökade idag. Fick mail från Åke. Ett av många. Men det här, det var det sista. Brådskande uppmaning att tömma våra labbskåp. Och att fylla i kursutvärdering. Avslutades med ett ”Lycka till i framtida studier”. Eller, vänta, inte helt. Under ”Bästa hälsningar Åke” var ett PS insmuget.


PS Apropå tentan: skilj på cytosol och cytoplasma DS


Och sen slut. Det var det sista. En sista hälsning, att bära med oss ut i livet. Skillnaden mellan cytosol och cytoplasma. Så många saker kunde hamnat i PS. Så många visdomsord. Åke valde skillnaden mellan cytosol och cytoplasma. Och jag kunde bara le.


Jag har varken tömt labbskåp eller fyllt i kursutvärdering- sista minuten, min vana trogen. Och jag har även glömt skillnaden mellan cytosol och cytoplasma. Kanske kunde jag det, för 3 veckor sedan. Kanske var det viktigt då. Kanske har jag aldrig vetat.


Men fyllde i kursutvärderingen. Imorgon ska jag tömma mitt skåp. Och har nu kollat upp den, skillnaden mellan cytosol och cytoplasma. Nu vet jag. Det är inte stor, men Åke tycker den är viktig. Och jag ska försöka minnas. Och stryker härmed ett definitivt streck över DFM1, lämnar den, labbskåp och Åke bakom mig. Med full insikt i skillnaden mellan cytosol och cytoplasma. I full övertygelse om att det aldrig mer kommer spela någon roll.

3 kommentarer:

  1. Och ifall någon undrar vad den är, skillnaden, så är cytosolen den vätska som cellens organeller ligger i- dvs mestadels vatten och en del proteiner- medan cytoplasman är hela cellens innehåll, dvs cytosolen tillsammans med organellerna. Mmm, stor skillnad, viktig kunskap. Som ni nu har. Grattis!

    SvaraRadera
  2. Rent spontant var min första tanke efter att ha läst igenom lite inlägg att - åh, få lite distans till det hela. Men vid lite eftertanke, varför ska du? Eller, snarare, det kommer du att få. Vi har alla gått igenom fasen jag-är-så-glad-över-att-jag-har-kommit-in-och-känner-mig-lite-speciell-och-pratar-gärna-högt-om-läkarstudentgrejor-med-mina-kursare-och-vill-gärna-att-andra-också-hör-men-inser-inte-att-typ-alla-i-min-omgivning-också-är-läkarstudenter-på-äldre-terminer-som-suckar-lite-trött-inombords-alternativt-ler-beroende-på-dag. Passa på att vältra dig i känslan och lycka till fortsättningsvis!

    SvaraRadera
  3. Distans... Nej, du har helt rätt, varför då? Mer distans skulle göra inläggen mycket färre och sannolikt mer utslätade. Njuter istället av att här vara extremt inne i det hela, helt här och nu, totalt distanslöst. Och så får ni som läser sucka eller le, det kvittar helt!

    SvaraRadera