lördag 5 december 2009

Normalt eller galet?

Jag gör en del grejer som jag inte vet om de är normala, är saker alla gör, eller om de är konstiga grejer bara jag gör. För jag har ju liksom bara varit jag. Vore oerhört spännande att hoppa in i en annan persons hjärna. Se hur världen ser ut med deras ögon, bokstavligen.  Hur det tänker, resonerar, rör sig, andas, blinkar, nynnar, filosoferar, drömmer. Och se om de gör de där sakerna. Som jag gör, och som jag inte vet om alla andra gör, eller om det bara är jag.

En sådan sak är musikvideoleken. Signaturmelodin. Jag kan nästan inte göra något utan bakgrundsmusik. Och jag syftar inte på det faktum att jag nästan alltid har I-poden i öronen. Jag menar bakgrundsmusiken som går när I-poden stängts av. Det går alltid ett spår i huvudet. Helt av sig själv. Jag går alltid runt i en egen musikvideo. På samma sätt har varje låt en musikvideo. En musikvideo med mig i sig. Varje låt jag har hört är förknippad med ett minne. Inte en tidsepok eller period, utan ett tydligt och specifikt minne. En kort filmsnutt, ackompanierad av en känsla, eller flera. Normalt eller galet? Alla eller bara jag?

Jag kan heller inte låta bli att sönderanalysera okända eller halvkända personer i min omgivning med allehanda självuppfunna lekar. På tunnelbana, tåg, flyg. På föreläsningar som går lite långsamt eller på cykeln vid rödljuset. En är att försöka läsa tankar, gissa vad personen precis just nu tänker. En annan är att försöka föreställa mig personen som liten, som tonåring, som ung. Hur han såg ut, vem han var. En favorit är ”vad skulle jag göra om jag plötsligt öppnade ögonen och var person X”. Bara jag eller alla andra? Normalt eller galet?

Ja, sånt ägnar jag mig åt. När jag inte tänker på ketonkroppar och glukos-adenin cykeln såklart…  Det gör jag också ganska stor del av tiden. Rabblar enzymer. Kolkedjor. Reaktionssteg. Strukturformler. När jag går, cyklar, springer, duschar, handlar.  Acetyal CoA, Iso-citrat, citrat, alfa keto glutarat, succinyl CoA, succinat, fumaras, malat…Bara jag eller alla? Normalt eller galet?

Här vet jag svaret. Det här gör inte alla! Utan av mig och några stackars medstudenter. Och det inte kan vara alls normalt, utan helt klart galet… 

3 kommentarer:

  1. Ha ha ha, mycket, nästan obehagligt, likt det som pågår i mitt huvud... Gärna när jag reser, att flytta in i husen i tanken, känna hur det känns att gå på den där grusgången om den varit min egen, allt medan människor och hus susar förbi utanför fönstret. Eller föreställa sig bussgrannens liv i detalj. Ofta. Till musik. Konstigt. Konstigt att du och jag nu sitter och klurar på acetyl-CoA och substratfosforyleringar ihop...
    Kram A

    SvaraRadera
  2. Ja, vet du, att vi klurar på just substratfosfoleringar ihop är ju faktiskt det konstigaste! Men det är bara några veckor till, sen kan vi ägna våra halvgalna hjärnor till att fantisera ihop mer kreativa saker ihop.... eller till att trycka in anatomi...

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag säger "galen". Att beskriva dig som "normal" vore ett hån mot dig. Charmig - ja. Normal - du skojar???

    SvaraRadera