söndag 20 december 2009

Lugn

Vi hade en föreläsning I fredags. 60 minuter med Åke. Temat var tentamina och terminsslut. Syftet var ett enda, att lugna oss. Det sa Åke ganska många gånger under föreläsningen “Det här gör vi för att lugna er”. Jag funderar, blir man mer lugnad om man blir upplyst om det. Att man blir lugnad. Lite som att man faktiskt blir gladare av att gå runt och le.

Åke visade sedan statistik på hur många som brukar köra på tentan, vilket var många, informerade om att många brukar tycka att artikelfrågorna är väldigt svåra, och att vi inte ska spara dem till sist för att då kan vi få tidsbrist. Så om vi inte visste det innan, visste vi nu att det var risk för tidsbrist, att artiklarna var svåra och att många kör på tentan…

Det är snart jul. Tentan är avlägsen. Snön faller i vackra stora flingor. Allt ordnar sig. Med en cocktail av försvarsmekanismer motar jag bort stressen. Effektivt. Jag är lugn. Men inte på grund av Åkes föreläsning. Jag är lugn trots, inte tack vare.

2 kommentarer:

  1. Ja, minns att han hade den där föreläsningen med oss också, men då tror jag att jag faktiskt kände mig lite lugnare, att statistiken visade att det inte var så många som körde... eller så var det inför preklin kanske. I vilket fall så kommer det gå bra! God jul!

    SvaraRadera
  2. Jo, vi fick se statistiken era år också, och då såg det uppmuntrande ut. Men plötsligt, av ett rent sammanträffande precis samtidigt som nya studieordningen infördes, så blev vi studenter både latare och summare, och började köra betydligt mer på den här tentan...

    God jul du med!

    SvaraRadera