lördag 14 november 2009

Baktankar


Det började med att A hade fyllt år och tog med sig tårtresterna till skolan. Det var en måndag. Måndagsfika därmed. Oerhört trevligt var det. Någon kom på idéen att göra om det. Måndagsfika blev ett koncept, en tradition, en ritual. Nästa vecka var det Bs tur. Vi började modest, köpta kakor. Plötsligt, ett par veckor senare dök J upp med en hembakt morotskaka, med glasyr och allt. Haussandet visste inga gränser, och nivån var raskt uppflyttad några hack. Därifrån har det bara gått uppför, eller utför, hur man nu vill se det. Fantastiska kladdkakor med medtagen vispgrädde, hemmagjord glass med smak av grönt te. Och i måndags klev vi upp åter ett hack, när W hade med sig kladdkaka, och 2 sorters hembakade bullar. Inte bara kvalitet utan även kvantitet, det går lodrätt uppåt, i alla dimensioner. En mindre cafédisk börjar dukas upp bland måndagens uppätna matlådor. Och just när stegringstakten i kvalitet och kvantitet på måndagsfika nått orimlig och totalt ohållbar nivå är det självklart min tur…

Idag var det dags. Ni som varit med ett tag har hört om min ugn, som visserligen inte har handdukar i sig längre, men inte är särskilt pålitlig i baksyfte. Således varit hos mamma och pappa. Och bakat. Nästan hela dagen. Jag kunde ha läst ganska många sidor i biochemistry istället för att ha bakat. Och memorerat väldigt många steg i glykolysen. Istället har jag läst recept, vispat, rört, siktat, knådat. Provsmakat. Någon måste bryta den hysteriska stegringstakten i fikaambition, men det blir uppenbarligen inte jag. ..

Fikats utbredning har skett samtidigt som vi har börjat läsa om näringsämnena. Kanelbullarna och kladdkakan dukades upp passande efter föreläsning tillägnad fettsyror, där den skada de mättade gör i våra celler i för stor kvantitet blev mer än uppenbar. På måndag ska vi diskutera glykolysen, dvs hur socker omvandlas till energi och lagras som överskott. Det blir teori på morgonen, praktik efter lunch…

Bagarens barn får inga bullar brukar man väl säga. Är läkare friskare och mer hälsosamma än andra? Jag vet inte. Men jag vet att måndagsfikat kommer bestå, även mot bättre vetande. För att det är tillfredställande att spendera en lördag med att baka för andra. För att det är tillfredställande att njuta av något en annan har spenderat en lördag med att baka. Den tillfredställelsen ger en energi som inte fångas i glykolysen. Därför ser jag fram emot att ta med mig mängder av mättade fetter till skolan på måndag, och väntar jag med spänning på nästa måndags sockerchock…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar