torsdag 26 november 2009

Kassa rutiner


Som student spenderar man mycket tid i skolcafeterian. Av varje föreläsningstimme är 15 minuter rast. Vi har föreläsning många timmar varje vecka. Således även många timmar rast. Och efter ganska många både kronor och minuter spenderade i cafeterian, kan jag inte låta bli att släppa fram lite yrkesskada och fundera lite över konceptet vår cafeteria arbetar under...

Skolcafeterior brukar vanligtvis ha varierande kvalitet på utbudet men ytterst humana priser. Vår cafeteria prickar en av två. Ett wienerbröd kostar 20 kronor. Samma pris som på valfritt innerstadsfik. De har inte bara hutlösa priser på rätt ordinarie varor, utan även ett utbud som har tveksam studentanpassning, exemplierat av de mikroskåpiskt små handgjorda lyxpraliner de säljer. För 18 kronor. En tugga. Jag undrar så smått hur de tänker. Tror de folk tar med sig eldoradospagetti i lunchlådan och micrar vatten till medtaget Nescafe för att kunna kalasa till det med en handgjord lyxpralin framåt tresnåret… ? Oklart, mycket oklart.

Det intressantaste är dock inte de ordinarie, tillika skyhöga, priserna, utan de fint inplastade skyltarna med "Veckans erbjudande" eller "Dagens erbjudande" som dyker upp här och var. Den här "veckans erbjudande" är blåbärspaj. För 30 kronor. 30 kronor är inte billigt för blåbärspaj. Särskilt inte för en synnerligen torr blåbärspaj som varit veckans erbjudande hela veckan. Faktum är att paj alltid kostar 30 kronor. precis som den smoothie som isag är "dagens erbjudande", för 25 kronor. Den kostade 25 kronor även igår. Helt erbjudandefritt. Jag funderar fortfarande på hur de tänker här. Är de här erbjudandena mer ett sätt att få upp studenternas ögon för olika saker i butiken, någon slags informationskampanj runt utbudet? Eller har de bara kommit över ett gäng inplastade skyltar med "veckans erbjudande" färdigtryckt på till ett bra pris? Oklart, mycket oklart.

Ett annat intressant koncept är "snabbkassan". Det finns en ordinarie kassa och en snabbkassa. De är i stort sett identiska. Man får köpa hur mycket grejer man vill i båda kassorna. Samma saker. Det är vanligtvis även samma dam som servar båda kassorna. Lite parallellt. lite som hon har lust. Snabbkassan på inget sett snabb. Den är precis lika långsam som den ordinarie kassan. Jag funderar. Hoppas man att skylten ska bli någon slags självuppfyllande profetia. Att det faktum att man vet att man står i snabbkassan gör att man ska välja mellan det överprissatta wienerbrödet och "veckans erbjudande" lite snabbare? Åter, oklart, mycket oklart.

Utanför dörren redovisar en kundundersökning som gjorts i cafeet. Den visar på blandade uppfattningar- det enda alla är rörande överens om är att priserna är för höga. 25% har gett prisnivån betyg 1 på en 1-5 gradig skala. Brevid är en inplastad lapp uppsatt (de verkar gilla sin inplastningsmaskin) med de åtgärder man planerar vidta baserat på enkäten. Nya sallader. Eftersom 2% av de tillfrågade inte var nöjda med utbudet... 2 storlekar på kaffet. Trots att inget tyder på att någon efterfrågat det. Inget om priset. Men man lovar se över kassarutinerna. Ett av få ord faktiskt inte särskrivna. Fast borde kanske varit det... Det vore trevligt om de gjorde ett försök. Både i kassan och lite varstans. Tills dess fortsätter vi köpa "veckans erbjudande" till orginalpris och köa länge i snabbkassan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar