söndag 2 januari 2011

Om statistik, och världens bästa snurra...

Statistik. Eventuellt jordens tråkigaste ord. Utmanas av ett fåtal andra, som integraler, antikrundan och smörgåsrån. Men jag tror statistik vinner. Ändå klickade jag alldeles nyss på fliken ”statistik”, inne i min blogger profil. Jag ser det som det ultimata tecknet på hur uttråkad jag just precis nu är. Förkyld, utan att vara sjuk. Bara lagom mycket för att inse att det är en dålig idé att studsa till mig energi på ett boxningspass, eller suga i mig energi genom intensivt umgänge med vänner. För att inse att det är en dålig idé, men inte tillräckligt för att inte vilja. För jag är varken gjord för att vara stilla eller för att vara ensam, och trots att jag inser att det sannolikt är nyttig övning så är det urbota tråkigt. Vilket för oss till fliken ”statistik” som jag därmed klickade på…


Och tro det eller ej, men den lilla fliken öppnade upp en guldgruva av spännande information om er, ni som läser. Dels tjusiga kurvor och grafer som jag kunde nöja mig med att studera, utan att varken beräkna medelvärden eller utföra regressioner på. Dels, och ännu mer spännande, information om vilka sökord som används för att hitta till min sida. Jag trodde att det kanske kunde vara ord som läkarstudent, KI eller annat som jag trots allt skriver ganska mycket om, och som jag vet (via enkäten här brevid som jag på allmän begäran öppnat upp igen) är något som många av er faktiskt har som koppling till mig och bloggen. Men icke då. Det flest hittat min blogg via är ordet prokrastination. Ett strålande bra ord, och något jag medger att jag använder ganska flitigt (både beteendet och uttrycket). Men lite förvånad att det var det ord FLEST hittat hit på. Och blev också nyfiken på vad man förväntar man sig hitta när man googlar på ordet? Letar man efter bra sätt att prokrastinera på? Efter sätt att sluta? Eller vill man bara ha just halvfilosofiska funderingar runt ordet. Jag vet inte. Men ganska många av ni som läser gör det.


En annan sak som sex stycken av er sökt på, och därigenom hittat min blogg genom var ”Hur ser världens bästa snurra ut”. Det har jag aldrig skrivit om. Tyvärr, för er som undrade. Men jag blir nyfiken. Hur SER den ut, världens bästa snurra? Och vad har man den till? Och vad gör den världsbäst?


Åtta av er har sökt på ”skala apelsin”. Det är inte svårt. Jag lovar. Men det kan säkert verka svårt om man försöker lära sig det över internet. Slutligen, så har fyra av er sökt efter strukturformeln för saffran. Och hamnat hos mig. Antagligen blivit lite besvikna, eftersom jag på min höjd visar bilder på lite lussebullar. Men om ni fortfarande undrar, kan jag avslöja att saffran sannolikt har en extremt avancerad strukturformel, eftersom det är en kombination av över 150 olika ämnen. Det tog jag reda på genom att googla, på saffran och strukturformel…


Vart vill jag komma med det här? Absolut ingenstans. Poängen är kanske att man kan hitta roliga saker där det verkar tråkigt, att saker kan vara där man minst anar det. Som att en flik som kallas statistik kan vara ganska rolig. Och att man kan hitta min blogg när man söker på ”hur ser världens bästa snurra ut”. Kanske dags att ge smörgåsrånen en andra chans alltså…

3 kommentarer:

  1. Smörgåsrån! Jag tycker att det är ganska fint! Ordet alltså. Lite i samma kategori som prinsessa och strössel. Tråkiga ord jag minns är däremot "direktör", "Borås", "konferens"... Och allt som börjar med "hushålls-". Och "snabbköp" och "storpack"! Men framförallt: uttrycket "för hela familjen". Jag blir alldeles grå inombords.

    SvaraRadera
  2. Nej men du. Prinsessa och strössel är ju båda färgsprakande och glada ord. Smörgåsrån är platt, torrt och smaklöst. Tråkigt helt enkelt. Håller dock med om dina övriga kandidater. Mina exempel vara bara toppen av ett väldigt grått, väldigt stort isberg.

    SvaraRadera
  3. Trött, efter en tidig morgon på kontoret halv 7, väntande på kaffe ska bryggas färdigt. Då, läser jag detta inlägg.. brister ut i ett gapskratt, det roligaste inlägget någonsin som jag läst i bloggsammanhang!

    SvaraRadera