söndag 28 november 2010

Ett korn av osäkerhet

Nästan alla jag träffar tycker det är ganska coolt det jag gjort, att byta spår, göra helt om och lägga ner en rusande karriär som inte berör, mot något jag tror är vad jag vill. Men ibland springer man på dem, de där personerna som verkligen inte begriper. Som väldigt uppenbart tycker att man är en idiot. En del gör sitt bästa för att dölja det, ofta helt utan framgång. En del gör inte ens det, utan tittar bara förbryllat på mig när jag försöker svara på deras frågor, och behöver sen ganska snabbt hämta något mer att dricka. Och försvinner, till bådas stora lättnad. De flesta rör mig inte i ryggen. Jag har aldrig strävat efter att alla ska begripa sig på mig, på samma sätt som alla inte behöver gilla mig.


Men ibland berör det. Fast jag inte vill rör det om och känns. Det hände igår. En tidigare kollega, tillika läkare, som lämnat den världen för näringslivet. Jag vet vad han tycker, vi har diskuterat det förr. Innan jag sökte till KI, långt innan jag sökte till KI. Jag var beredd när vi började prata, och väntade mig inte ”välkommen till världens bästa yrke”, och klappar i ryggen. Men var ändå inte beredd. Inte förberedd på den tsunami av kritik, cynsim, uppgivenhet och allmän misär som mötte mig i hans beskrivning av läkaryrket. Med passion svartmålades allt från landstingets brist på effektivitet och läkarens ständiga brist på tid med patienten till värdelösa arbetstider, usel kompensation och total avsaknad av uppskattning från arbetsgivare.


Jag är van att gardera mig mot saknaden av det jag valt bort. Lite mindre van att gardera mig mot rädslan att det jag valt inte blir bra. Men brukar ändå vara ganska immun mot kommentarerna. Brukar låta det rinna av mig ganska enkelt. Eftersom jag ändå hört det mesta förr. Eftersom jag vet att även den finaste medalj har baksidor. Eftersom jag varken förväntat mig att vada i pengar eller beröm. Eftersom jag tror jag vet vad jag valt, vad jag valt bort och valt som jag gjort ändå. Men igår var jag av någon anledning inte lika immun, och det läckte in, lite av hans uppgivenhet. Kanske hade jag en sådan dag, kanske för att det var så mycket misär på en gång. Oavsett, så läckte det in. Läckte in djupt. Över glaset champagne i stort och ljust designerkök jag aldrg kommer äga kröp en obehaglig känsla in i kroppen. En känsla av osäkerhet, mitt i all min övertygelse. En känsla av rädsla mitt i min trygghet. Ett korn av tvivel mitt i säkerheten.


Jag vet vad jag valt bort. Det är mycket jag tycker om. Jag tror jag vet vad jag valt. Där finns säkert mycket jag inte gillar. Livet är inte svart eller vitt. Det finns inga garantier. För något. Särskilt inte för något i framtiden. Nu känns det beslut jag tagit, det val jag gjort, nästan hela tiden mycket mer rätt än det känns fel. Just nu mår jag väldigt bra av att åka pendeltåg till Huddinge istället för taxi till konferensrum. Och jag tror att jag i framtiden kommer må bättre av läkarrollen än vad jag skulle må av något som garanterat leder till villa i Saltsjöbaden och designerkök. Jag vet inte, men jag tror. Och längre än så tror jag inte att jag kommer. Längre tror jag inte att någon kommer. Och jag lever vidare i det liv jag just nu valt, lever vidare med kornet av osäkerhet i övertygelsen. För att det nog måste vara så.

5 kommentarer:

  1. Vet inte riktigt hur jag hamnade på din blogg, surfade runt och så var den där. La den till favoriter för jag tyckte det jag läste var intressant. Det var något bekant med inlägget om pat i kritstreck som du träffade (inte för att jag omskolat mig, läkarexamen är den enda univeristetsutbildningen jag kan lägga till min lista) utan känslan av att beröra, att göra skillnad- även om den inte är livräddande alla gånger. Jag har våndats och förbannat mitt yrkesval många gånger, men i slutänden jobbar jag med något som är otroligt intressant och där dagarna går väldigt fort! Och jag gör skillnad. Inte för alla, men för några. Häromveckan sa min 80-åriga pat när han skulle gå "Tack, det är sällan man träffar en så sympatisk och trevlig doktor". Det går inte att ångra sitt yrkesval när man får sådana kommentarer. Men det är inte bara berömmande kommentarer som sådana, det räcker ibland med bara vetskapen att man gjort något bra för en annan människa. Tyvärr handlar det ju mer om mer om ekonomi även i vårt yrke men jag känner ändå inte att det begränsar mig eller att jag gör val som missgynnar någon pga pengar. Jobbet är förenat med mycket ångest, men det tillför också en massa. Det är utvecklande att träffa så många människor i olika situationer, man lär känna sig själv. Hur man reagerar, hur man vill och inte vill vara. Man lär känna sina fördomar, och får slå sig själv på fingrarna ibland! Man är ju bara människa.
    Lycka till! Jag kanske tittar in igen:)

    SvaraRadera
  2. Jag har hamnat på din blogg från Diarium 5,5. Du formulerar dina tankar nyanserat, det är intressant att läsa. Alla läkare borde inte vara det, de som tycker att patienten stör och har inte så stor empati. Har själv läst ett år medicin på KI efter en annan universitetsutbildning, fast det var i slutet på 70-talet. Slutade för 7 år verkade alldeles för långt efter 5 års studier i humaniora.
    Inlägget om parasiter var obetalbart, fast det är nog inte så roligt i Östersund.
    Lycka till med studierna!.

    SvaraRadera
  3. Om det kan göra någon skillnad, så dyker det där kornet tydligen ofta upp under termin 3. Så även hos mig... Det första ruset börjar lägga sig, man fixar ju det här, utan problem. Dags för eftertanke... Dags att fatta ett beslut om man är tveksam. Jag är egentligen inte tveksam, ändå finns det i medvetandet. Ändå finns det lilla lömska kornet där.

    Jag var 26 när jag hoppade av ett, på många sätt, drömliv som snurrade allt för fort. Ett liv med många fördelar jag kanske gärna hade behållit, men jag berördes inte i min själ av det jag gjorde och priset blev för högt.
    Jag landade mjukt, och sedan dess snurrar visserligen mitt liv, till och från, lika fort, men jag fyller det enbart med saker som berör. För mig är det ovärdeligt.

    Jag ignorerar kornet, (ok, jag kanske håller ett liiitet öga på det) och påminner mig själv om vad som berör!

    För övrigt, så är jag ganska övertygad om att du kommer älska läkaryrket, för du kommer se till att du får ut det mesta och bästa av det. Du kommer aldrig låta det gå så att du hamnar där din tidigare kollega tydligen hamnade.

    //En vän som tycker väldigt mycket om dig!

    SvaraRadera
  4. Åh, tack fina ni, vad jag blir glad att ni tar er tid att skriva, och att ni skriver det ni skriver! Pratade med två fina vänner tillika läkare i söndags kväll, som båda provat båda världarna. Och de övertygade mig ganska bestämt om det ni också gör. Det kommer bli bra. Även om allt inte kommer vara bra, så kommer det vara meningsfullt, det kommer beröra, det kommer vara mycket av det jag förr så intensivt saknade. Och det är vad som är viktigt. Så nu försöker jag leva i den förvissningen!

    SvaraRadera
  5. Jag har ju samma tankar och har pendlat mellan de olika världarna nu. Saknar definitivt att beröras, att bry mig. Så det är min starka drivkraft för att komma tillbaka med full kraft. Samtidigt är det väl bra att inte vara för naiv. Läste precis "Dr Bitch?" på http://yetanotherkandidat.blogg.se/. Kram/P

    SvaraRadera