söndag 14 november 2010

Hälsosam?

Följde med S till hälsomässa i Älvsjö i helgen. Hälsomässan attraherar en väldig massa människor som vill vara hälsosamma. Som vill vara hälsosamma men som inte direkt ser ut att vara det, konstaterade vi när vi djupt nersjunkna i massagestolar, studerade folkmassan framför oss som arbågade sig fram till de gratis provsmak på laktosfri, sockerfri, glutenfri samt relativt smakfri yogurt som lassades ut. För de såg trötta ut, många, trötta, slitna, novemberbleka. Men syftet är kanske just att inspirera besökarna att bli hälsosamma.


Vi testade blodtryck, mätte muskelmassa och fettprocent. Vi provade behandlingsmetoder av alla de slag. Osynliga laserstrålar mot kroppens alla körtlar. Det var lite varmt. Och tog lång tid. Inget mer. ”Det har gett mig enormt mycket energi” sa kvinnan framför mig med stor enthusiasm. Men hon såg trött ut tyckte jag. Och blev inte inspirerad.


Och antalet utställare med chokladliknande produkter fyllda med näring, och små glas av halvmagiska drycker var oändliga. Chokladen påminde lite om choklad, men smakade mest konstigt. Och faktiskt inte alls gott. Nästan all mat som innehåller just den näring som det chokladliknande substitutet innehöll smakar nog faktiskt godare, kom jag på mig själv med att tänka. Helt oinspirerad.


Provsmak delades ut av små glas av juiceliknande drycker. Väldigt många små glas hade jag snart provsmakat. Och mötts av den ena utdelaren mer lyrisk än den andra. Beskrivandes all energi, all ork, all glans i hyn och lyster i hår de alla fått. Jag undrade hur de sett ut innan. Och jag ville inte se ut som de.


Det var intressant, att gå på hälsomässa. Men för egen del vet jag inte om de uppnådde sitt mål. Jag vet inte alls om de lyckades inspirera mig till att bli mer hälsosam. För efter att ha provsmakat oändligt många små drycker som ser ut som gräs, smakar som gräs och består av… gräs, kände jag mig efteråt inte ett dugg inspirerad att vara hälsosam. Jag kom på mig själv på pendeln hem med att fundera på vad A skulle baka till måndagens gruppfika. Och kände mest av allt just då för ett stort glas rödvin och en köttbit. Det såg jag ingen alls på hälsomässan vandra runt med smakprov på. Ingen alls föra fram som hälsosamt.


Fast kanske, efter en dag av vitaminshots och närimngspackade chokladsubstitut, var det vad som var hälsosamt. För jag tror inte det är hälsosamt att vara sådär hälsosam. Jag tror inte det är så man får lyster i håret, och framförallt inte i ögonen. Och har framförallt ingen lust att tro på det. Så jag kommer fortsätta vara lite sådär lagom hälsosam. Springa ofta och äta glass oftare. Och fortsätta undvika saker som smakar gräs.

1 kommentar: