måndag 6 september 2010

Lyxräkor

Gick förbi ”lyxräkor” på ICA häromdagen. Samma lyxräkor som för ett år sedan hamnade i min allra första matlåda. Min 159 kronor dyra matlåda. Det var en omställning. Då. Och det är faktiskt en omställning. Nu.


För under sommaren har skolan varit avlägsen på många sätt. Jag har inte åkt taxi dagligen. Inte slösat. Så mycket. Men jag har heller inte levt på studentbudget. Det syns på kontot. Jag har haft en fantastisk sommar och det har varit värt varje öre. Men sommar är sommar och nu är det vardag. Och jag är ringrostig. Ringrostig i vardagen. Ringrostig i studentlivet. Kom till skolan i måndags utan att tanken ”matlåda” tänkts. Och veckans fortsatta luncher har varit spontanta hopplock av råvaror hemifrån, de flesta baserade på frukostmat. Men att skiva ner hela veckans ranson smörgåsskinka i lunchlådan är varken ekonomiskt eller särskilt gott, även om man toppar den med frukostosten... Och köpte mat på indiern idag när jag kunde lagat. Åt ute med kompisar flera gånger i förra veckan. Det är inte studentvardag. Det måste bli ordning nu. Jag hade flyt förra året, när jag väl kom in i det. Jag behöver hitta tillbaka. Omställning. Matlådor och extraprisjakt. Ok, i alla fall matlådor.


Jag köpte dem. Lyxräkorna. Mest för att de är fantastiskt goda. För att lite lyx behövs även i en studentvardag. Ibland. Ibland är det en middag ute. Och ibland innebär det räkor. Men det måste återgå från att vara vardagen till att vara guldkanten. Till att vara ibland, inte för det mesta. Till att vara lyx. För det är ju det de är. Lyxräkor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar