onsdag 29 september 2010

De bästa av dagar

Dagarna då man kan göra saker för att man vill, inte för att man måste eller borde. Dagarna då tid finns att slösa, och tid får slösas. Dagarna då det för gå precis så långsamt man vill. Eller fort. Frihet. Det är de bästa av dagar.

Vi har en sån dag idag. Idrottsdag. Förra året såg vi den i schemat. Tolkade det som en dag av idrottslig aktivitet, förvirrade runt bristen på information. Såg mellanstadiets friidrottturneringar, eller högstadiets orienteringsdagar framför oss. I år sker inget sådant. Idag läses idrottsdag direkt som ledig dag. Och ledig dag som dag helt utan påtvingad aktivitet. Motsatsen till idrottdag därmed. Dag av vila.

Förra året innehöll dagen inte heller idrott. Men inte heller ledighet. Den innehöll ”The cell”, motsatsen till frihet. I år infaller idrottsdagen en vecka efter tenta. Infaller under den bästa av veckor, innan nästa tenta dykt upp på horisonten, och behov av att ägna skolan mer än den tid föreläsningarna tar dykt upp. Det beror på underutvecklad…. del av...hjärnan, sa föreläsaren i måndags. Vilken vet jag inte. Om några veckor vet jag, men inte idag. Och behöver inte kunna, just idag. Men är just idag ganska nöjd över den underutvecklingen.

För solen lyser på klarblå himmel, och träden utanför fönstret har börjat skifta i underbara höstfärger. Jag har tid att gå ut i det om jag vill, eller stanna inne om jag känner för det. Det är en dag då tid för slösas, en dag i frihet. De bästa av dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar