söndag 12 september 2010

Om sågen

Jag har aldrig tyckt om det. Redan förra terminen var det obehagligt. Men jag lärde mig mycket på det. Förstod att det var nödvändigt. Skalpellen. Handskarna. Lukten som trots tvål och handsprit inte riktigt försvinner. Överkom obehaget, inte fullt men tilräckligt. Det var ok.


Ny termin, nya preparat, ny kroppsdelar att förstå och lära, på latin och i verkligheten. Jag hade förväntat mig samma obehag. Men förväntat mig att det skulle vara ok. Och det var det, initialt. Allt var helt ok, tills jag läste dissektionskompendiet på fredag eftermiddag. ”Såga av processus coronoideus och vik upp m. temporalis”. Jag vet inte varför men en våg av obehag sköljde med det enda ordet över mig. ”Såga”. Brukar inte läsa kompendiet i förväg, än mindre på en fredag, men så var nu fallet, och det lämnade mig inte. Tanken på ansiktet och sågen. Hela min kropp, hela mitt sinne, skrek att det var fel. Att jag inte ville. Skalpell går bra, liksom pincett och handskklädda fingrar. Men vid såg tar det stopp. Kunde inte släppa det på hela helgen. Att jag inte ville. Sågen.


Det är ologiskt. Det är ingen skillnad alls. Egentligen. Starkare struktur, starkare redskap. Så är det bara. Ändå vägrar hela min kropp använda den. Sågen. Borde övervinna den ologiska skräcken, ta tjuren vid hornet och sågen vid handtaget… Det gjorde jag inte. Skippade dissktionen i måndags. Tills det var sågat. Fick en stunds panik i torsdags när anatomitutorn föreslog att klavikeln skulle sågas itu. ”Sågas” hörde jag, blev blek och lyckades förespråka genomgång av halsens nerver istället. Duckade åter. Men förr eller senare måste jag. Intalar mig att det blir lättare när det är på riktigt. När det är ortopedi, inte anatomi. Intalar mig själv, men inte säker på om jag tror på det. Hoppas, men vet inte om jag tror. Och skjuter det framför mig. Skjuter det framför mig. Och för en gångs skull känns det aningens skönt att det är långt kvar innan allt blir verkligt. Innan man inte längre kan skolka. I alla fall just gällande sågen.

4 kommentarer:

  1. Jag tyckte också att det var obehagligt. Trots att jag var tutor! Det blev dock ännu värre när jag stod på obduktion, då fick jag mestadels sitta på en pall för att inte slå näsan i golvet...

    SvaraRadera
  2. Ja, man glömmer lätt att tutorerna faktiskt bara är studenter en termin över, som ofta inte är ett dugg mer bekväma med det hela. Jag ställer mig rätt tveksam till att jag kommer såga av claviklar med lätthet om ett halvår... Har det blivit bättre, eller sitter du fortfarande på pallen?

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte också att det var jätteobehagligt med dissektioner. Det slutade med att jag gick dit mindre och mindre och sedan bröt jag ihop totalt under ett förhör med Brun. Men sedan blev det bättre, och obduktionerna tyckte jag inte alls var jobbiga. Det blir bättre! Det onormala blir normalt.

    SvaraRadera
  4. Jag satt kvar på pallen, men det är inte så många obduktioner man är med på. Beror lite på vilket sjukhus man är placerad på. Missförstå mig dock inte, det är jättespännande med obduktioner och jag lärde mig massor med patologi av att vara där. Jag ville egentligen stå längst fram och titta, det var bara det att mitt blodtryck inte ville vara med ;) Lycka till med studierna!

    SvaraRadera