söndag 30 maj 2010

Vackertvädermoln

Jag borde vara tentastressad nu. T minus 6 övergick precis i T minus 5, och det är oändligt mycket kvar att lära. Oöverskådligt mycket jag borde kunna men inte kan. Enormt mycket som ska in, in i mitt huvud, in i tentabubblan. Men tentastress överskuggas just nu av ett stort moln, ett stort vackert väder moln. En skir hinna solsken har lagt sig över tentabubblan, har slunkit in som en färgglad isglass över tentastress, som ett överröstande Håkan Hellström jubel över muskelspolar och golgisenorgan. Sommarlov, eller drömmen om det, är vad som nästlat sig in. För än mer än att idag är T minus 5, är det idag S minus 6. Om sex dagar. Sommarlov.

Kommer på mig själv med att dagdrömma, oändligt mycket. Drömde om det i höstas också, om livet efter, men då mycket mer för att bli av med än för att nå fram till. Mitt i en mening om eicosinoider dyker den upp, Pripps blå-klippan, med vännerna och gitarren, solväggen vid Nytorget, i evigheter med glassen och tidningen, den där lugna, långa löprundan runt Årstaviken, tagen efter att ha vaknat av mig själv. Sommarlov, om sex dagar. Om sex dagar är allt det där mitt. Det känns oändligt lyxigt. Orimligt lyxigt nästan. Som att ha vunnit på lotto. Vunnit 12 hela veckor. Jackpot med joker. Vinst i den finaste av valutor. Tid. Och jag vann alltihop.

Tentan rycker när och är skrämmande och stor. Men lyckan över storvinsten överskuggar. Glädjer mer än tentan skrämmer, lugnar mer än tentan stressar. Och om tentaresultatet är osäkert, är utgången av att tentadagen kommer och går säker. Utan något tvivel leder fredagens intåg och uttåg till sommarlov.

Tenta om fem dagar. Vi får se hur det går. Men det är ok. För om sex dagar plockar jag ut min högvinst. Min tolv veckor långa färgglada isglass, min frihetsalstrande hinna av solsken, mitt underbara vackertvädermoln. Mitt sommarlov.

Sjutton vad livet är bra ibland…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar