måndag 19 april 2010

Radioskugga

Det har varit tyst några dagar. Och förblir så några till. Jag ägnar min tid åt att banka in muskler, ligament och ben i bäcken, thorax och njure. Det finns infernaliskt många. Vi behöver bara kunna 294 stycken just nu. Det är många nog. Åt dem ägnar jag min tid, och åt de rosa cellerna. De rosa, och de blå och de gula. Samma celler i olika färgningar, vilket gör att de ser olika ut. Varför göra det lätt när man inte måste. Oändligt många celler i oändligt många makroskopiska strukturer. Just nu upptar dessa all min hjärnkapacitet och all min uppmärksamhet. Ligment och celler. Ben och bindväv. Skulle jag försöka skriva ett reflekterande inlägg skulle det sannolikt röra sig om varför ligamente sacrospinalis heter just så fast det på ingen av de anatomiska strukturer vi sett verkar binda samman os sacrum med någon spinallikt. Eller hur omöjligt det är att skilja en hemocytoblast från en proerythroblast. Det skulle sannolikt knappt intressera ens mina tappra medstudenter. Så jag besparar er.

Detta kommer jag ägna mig åt tills imorgon eftermiddag. Då ska de kunnas. Alla 294. Cell ska kunna skiljas från cell. Efter det ska jag andas. Och le mot solen som jag hört har synts. Och dricka vin. Men sen, sen kommer jag tillbaka. Med tankar på annat än ligament. Hoppas jag.

5 kommentarer:

  1. Lig. Sacrospinalis går från os sacrum till spina ischiadica (spetsig del på ischium, som i sin tur är ett av de tre benen som bildar os coxae), lig. Sacrotuberale går från os sacrum till tuber ischiadicum (sittbensknölen). Det kommer igen på T3, och är inte särskilt viktigt på stationsexaminationen (jag vet inte ens om de har en modell där ligamenteländena syns)(och de förhör bara saker som syns på modellerna).

    Stationsexaminationen är mycket lättare än vad man tror, den kommer att gå super! Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Åh tack, Ylva! Det var en spina på ischium det handlade om alltså. Nu kan jag det! Trots att det inte var så viktigt...

    SvaraRadera
  3. Det finns modeller där ligamenten syns... jag fick ett av dem på mitt förhör nämligen =) Lasse har galet många modeller inne i sitt rum som visar det mesta, men som sagt så är det lättare än man tror! Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Hej! Du, läser du på första året?
    Kram

    SvaraRadera
  5. Tack, T4a! Ja, Lasse hade många modeller. Fast han hade inte tagit fram de knepigaste, så det gick bra. Och ja, jag läser första året, andra terminen.

    SvaraRadera