söndag 17 januari 2010

Övningskörning utan skylt...

Jag tycker om att göra saker jag inte gjort förr. Har inget alls emot att inte kunna något. Tycker tvärtom om den branta inlärningskurvan man har i början. När det är dags att börja finslipa teknik, då tröttnar jag oftast. Och hittar något nytt att prova för första gången.

Till ordningen hör dessutom att jag nästan alltid har utrustning som är mer än undermålig. Vandrade i bergen för första gången i adidas-sneakers och jeans, premiäråkte längdskidor i mammas enorma slalomdress från sent nittiotal.  Ser det som en betryggande signal till min omgivning. Som en övningskörningsskylt ungefär. ”Här kommer en som inte kan något, så var beredda att veja”. Att det sen är lite som att köra bil med övningskörningsskylten fastsatt tvärs över framrutan, det är en annan sak…

Jag ska åka skidor i nästa vecka. Utför. Jag åker inte utför. Ska följaktligen bli hur kul som helst. Släpade hem mammas gamla slalomskidor från landet, förberedde mig på att i vanlig ordning premiäråka i totalt undermålig utrustning. I hoplånade kläder. Med övningskörningsskylt.

Men så hände något. Hamnade i en sportbutik med min prylgalna lillebror och hade vips köpt en enorm mängd i mitt tyckte ytterst professionella skidkläder. Och A lånade generöst ut pjäxor som kändes både proffsiga och bekväma. Och hon dissade i samma veva mammas gamla skidor, så de riskerar uppgraderas.

Jag har nu insett att det därmed finns risk att jag ser ut som en skidåkare, där i backen.  Som någon som faktiskt har ett hum om hur man gör. Att det inte syns på lång väg att den här personen kommer ramla ur knappliften.  Ett potentiellt problem.

Jag har också insett att det finns en möjlighet att jag åker bättre skidor i bra pjäxor. I kläder som är lagom och som är mina. I skidor som är tillverkade det här decenniet.  Det mesta går med enthusiasmen och vilja. Men med lite hjälp på traven kan det kanske faktiskt gå bättre. Kan eventuellt göra det potentiella problemet mindre.

På fredag vet vi. Och till dess, kan väl ni som händelsevis råkar befinna er i Ramis i veckan veja en aning om ni ser en förvirrad tjej i ny röd skidjacka som just rest sig efter tredje vurpan i knappliften… 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar