lördag 30 oktober 2010

On center off surround

Av allt just nu, är de mest obergripliga. On center, off surround. Ganglionära cellerna i ögat arbetar efter den principen. On center, off surround. Föreläsaren kunde inte få det begripligt, inte heller boken. Lukas Löwing Svensson gick bet, liksom wikipedia. On center, off surround. I don’t get it!

Så läste jag någonstans att det handlar om kontrast. Att syftet med att en cell är off surround, är för att den andra, det i centrum, som är ”on”, ska bli riktigt skarp. Att kontraster behövs för att vi ska se det viktigaste tydligt. Att gradvisa förändringar är svåra att upptäcka, och att extremerna ofta krävs för att vi ska uppmärksamma. Att det är just förändringarna vi ser, just där ljust blir mörkt, inte det däremellan. Och det slog mig, hur mycket on center, off surround är som livet.

Tog bort gipset igår, och inser hur fantastiskt det är att kunna använda handen. Greppa hela cykelstyret, öppna burken smörgåsgurka. Duscha hela mig, och skriva, om än lite skakigt. Något jag för några veckor sen inte ägnat en tanke. Uppmärksammar det jag förrut inte sett, eftersom kontrasten är så stor. Eftersom det var en så tydlig förändring. Center on, surround off.

Och det är så mycket i livet idag jag uppskattar, just för att jag upplevt att inte ha det. Ett liv där jag presterar och levererar till mig själv. Där jag väljer att göra saker eller inte göra dem. Och faktiskt ägnar mina dagar åt något som känns meningsfullt. Intressant. Måste komma ihåg det, de dagar böckerna känns tjocka. Hur det kändes att inte ha det så. Inte låta livet idag bli en självklarhet. Göra kontrasten tydlig, trots att det börjar bli ett tag sedan förändringen. On center, off surround.

Att kunna sova fulla nätter om jag så väljer. Att äta middag i mitt kök en onsdag. Att ha vännerna nära. Att inte vara stressad, på riktigt stressad. Och åter, att ha roligt nästan alla dagar. Allt det kan vara självklart. Börjar nu kännas självklart. Men vill inte sluta uppskatta. Så behöver ibland placera mig själv i kanten, i kontrasten. Eller i alla fall snegla på den. Behöver påminna mig själv. On center, off surround.

Har fortfarande inte förstått hur de fungerar riktigt, cellerna. Men har förstått det där med on center, off surround, rent generellt. Att kontraster är viktiga för att uppmärksamma det viktiga. För att kunna skilja på ljus och mörker. Svarar kanske det på tentan, om de frågar. Svarar det definitvt om någon frågar någon annanstans. Inte om cellerna, men om livet.

Eller så yrar jag bara, efter för många timmar över böckerna. Letar frenetiskt efter någon slags större och mer begriplig mening i de här små cellernas till synes obegripliga funktion...

3 kommentarer:

  1. Heh, jag tror det där var det svåraste när jag läste neurobiologi en gång i tiden. Kunde det då, idag är det inte längre direkt knivskarpt. Snarare grått. Kontrastlöst. Off center off surround, ungefär.

    Men det var intressant, utan tvivel.

    SvaraRadera
  2. För mig hjälpte det att rita en modell med berörda celltyper för att förstå hur det hängde ihop

    SvaraRadera
  3. Neurologi, intressant, JA! Center- on center off, intressant, kanske...

    Har just nu sprunigit på för mycket annat som ter sig obegripligt eller bara insett att allt är lite för mycket, givet att tentan är på torsdag, för att ha ro att rita. Men ska kanske ge det en chans. Jag har ju faktiskt numera två oerhört gipsfria händer, och det bör ju utnyttjas :-)

    SvaraRadera