tisdag 5 oktober 2010

Calling a spade a spade

Ett bra uttryck, som jag inte vet om det finns en svensk motsvarighet på. Saknade det häromdagen.


Vi har dugga i neurologi imorgon. Eller förlåt, ”dugga-seminarium”. Det lyftes upp, den där slutklämmen, på introföreläsningen häromveckan. ”Dugga-seminarium” är inte ”dugga”. De ville avdramatisera det hela lite. De visste att många blev nervösa när det kändes som en examination. I onödan. Eftersom vi var här för att lära, inte jaga upp oss. Bra, tänkte jag. Bra tänkt, av killen som talat om att han inte var läkare utan psykolog. Bra tänkt, av killen som om några veckor ska hålla föreläsningar om minne och inlärning. Han har fattat. Att man lär sig bättre när man är motiverad och intresserad än när man är rädd. Jag blir inte stressad för att det kallas dugga, men jag vet att många blir. Det kändes förtroendeingivande och sympatiskt, att de tänkt till. De som verkligen kan det här med inlärning. De som ju faktiskt vet ganska mycket om hur hjärnan fungerar.


Tills en hand räcktes upp. Någon hade visst hört att det hade varit en skriftlig del på det här ”dugga-seminariet”. Det blev oroligt i raderna. Skriftlig del? I det som inte skulle vara examination? Det måste väl ändå vara en missuppfattning. 150 par ögon vändes mot killen där framme. Han som visste hur vi tänker. Psykologen. Väntade på en dementi. Men den kom inte. Jodå, det var en skriftlig del på ”dugga-seminariet”. Det kändes rättvisast. Det hade klagats tidigare. På att svårighetsgraden varierat mellan grupper. På att en del inte klarat fastän de kunde en massa… Va? Oro i raderna igen. Inte klarat? Skriftlig examination? Men det var ju ett ”dugga-seminarium”… Det var ju INTE en examination. Men nu hade plötsligt det som INTE var examination hade en skriftlig del, för att undvika att någon körde. Körde på det som INTE var examination.


I framtiden kommer de som tidigare reagerade med stor oro på ordet ”dugga” eventuellt lägga till ytterligare ett ord till sin rädsle-vokabulär. Och lära sig att ”syftet är att ni ska lära er, inte att ni ska examineras”, kan betyda precis tvårtom. Att ett enkelt ”seminarium” kanske ska föregås av en sömnlös natt, utifall ett lite ”dugga-” fallit bort i tryckningen. Jag tror inte att det skapar lugn hos de uppjagade. Jag är inte övertygad om att det skapar optimal motivation och inlärning. Jag är inte säker på att de tänkt till riktigt, de som ska lära oss om motivation, om inlärning, om oro och rädsla. Jag vet inte om de använde allt det där som de ju faktiskt vet, om hur hjärnan fungerar.


Calling a spade a spade. Och en dugga för en dugga. En dugga som är en examination, oavsett hur det uttrycks. Låt oss kalla en dugga för en dugga, och istället försöka lära oss att examinationer inte är så mycket att jaga upp sig över. Det blir bättre så helt enkelt. Tror jag, utan att veta allt om hur hjärnan fungerar.

1 kommentar: