tisdag 14 december 2010

Tjugo timmar frihet

Så var den skriven, den här tentan också. Patologi ut, och julen in. Eller borde vara. För det är så jag har tänkt. Har planerat. ”Efter den 14e, då har jag mängder av tid, då kan vi ses”. Det är ord jag generöst strött över alla i min närhet senaste veckorna. Inte en julklapp är inköpt, eller ens uttänkt. Inga kolor gjorda, pepparkakor bakade. Allt har skjutits till sen. Frysen är tömd på såväl råvaror som färdiga matlådor. Städningen har fått vänta- sen, sen finns ju tid. Julstjärnan lever men det är knappt- jag kan ju vattna sen, efter den 14e…


Efter den fjortonde har jag tid, mängder av tid, så har jag tänkt. Tills jag insåg att tiden kokar ner till 20 timmar frihet. Tjugo timmar mellan tentans slut klockan tolv idag, och nya kursens början 8.30 imorgon bitti. Nya kursen, som någon bland de som lägger KI’s schema uppenbarligen inte tycker innehåller något viktigt. För man planerar inte in undervisning av något viktigt under tider då övriga befolkningen har fysiskt eller mentalt jullov. Eller? För något säger mig att farmakologi ändå är lite viktigt för en läkare…


Har inte riktigt bestämt mig för om det är jullov eller inte. Om farmakologin faktiskt ska få den uppmärksamhet den förtjänar under den närmsta veckan, eller om jag ska följa min instinkt och lägga tankar, tid och energi på julklappsinköp och lussebullsfikor. Har inte bestämt mig och tänker inte fundera. Just nu. För just nu befinner jag mig i de tjugo timmarna av totalt legitim frihet. I slutet av dem, men ändå. Timmarna då patologin är släppt, men inget nytt tagit dess plats. Spenderat dem så bra det bara går, med försenat adventsfika hos mamma och pappa som äntligen är hemma, med några timmars kvalitetstid med underbara lilla I, som nu går med gåvagnen och är så söt att man nästan går sönder. Och sen, efter att ha fyllt kylen, tillbringat några timmar hemma, helt utan sysselsättning. Latat mig, helt legitimt. Det bästa. I skrivande stund fortsätter jag gärna med det, låter legitim frihet övergå i en mindre legitim sådan. Trots att farmakologin förtjänar bättre. Men tänker inte fundera. Just nu. Bara njuta av de allra bästa timmarna, av 20 timmar frihet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar