måndag 19 juli 2010

I värmen och varandet

Det flyter på. Solig dag följer på solig dag. En ebbar ut, en annan tar vid. Tidiga promenader med yrvakna samtal, och morgondopp i en ljummen Årstavik. Lugna löpturer, vin på uteserveringar och bad igen, i kvällar som aldrig blir svala och aldrig blir mörka. Och däremellan arbete, i ett tempo som smälter in i sommarens. Lagom intressant för att dagarna ska flyta på, lagom bekant för att inte kräva ansträngning, men inte så stimulerande att jag inte påminns, nästan dagligen, om varför jag lämnade det. Dagar flyter in i dagar, som om de varit för alltid. Som om det kommer vara för alltid.


Slutat ta med tröja ut om kvällen. Slutat lägga till ”om vädret är fint” när picknickplaner görs. Det blir inte kallt. Vädret är fint. Så snabbt man vänjer sig, och verkligheten nu blir den enda. Skolan känns avlägsen, liksom allt annat som inte är här och nu, sommar och värme, morgonpromenader och kvällsdopp.


Kanske är det värmen, som förlamar tänkandet. Som tvingar vänstra hjärnhalvan i dvala. Kanske är det avkopplingen som börjar sätta spår på riktigt. Jag bara är, och mår väldigt bra i varandet. Jag kunde läsa allmänbildande böcker. Bestämma mig för att läsa hela tidningen. Sätta mig in i valdebatten. Men det gör jag inte. Jag bläddrar i tidningen, förstrött. Läser bara precis det jag vill. Ofta blir det inte särskilt mycket. Gör det mesta utan annat syfte än för att det är vad jag i stunden vill. Utan att det är bra för något. Utan att jag måste. Utan att det fyller något direkt syfte alls. Lite som det här inlägget. Som bara flyter på. Jag kunde just här ha knutit ihop det med någon intelligent reflektion runt livet. Låtit allt det ovanstående sammanfogas till någonting åtminstone lite underfundigt. Men det gör jag inte. Istället låter jag det bara ebba ut. Som dagarna. Här. Nu. Utan annat syfte än att det dags att cykla ner och bada.

4 kommentarer:

  1. Hej

    Jättetrevlig blogg du har! Kikar in då och då och alltid givande läsning.

    Har en fundering bara, vissa gör ju litet tvärtom mot vad du gjort, och går läkarutbildningen för att senare sadla om till managementkonsult och jobba där några år för att senare kanske återvända till sjukhusen.

    Det finns ytterst begränsad information om denna karriärväg och man talar ogärna om att man vill tjäna pengar som läkare, även fast man med all rätt kan sätta ett pris på sin kunskap och ge sig iväg några år från landstingen.

    Det blir inte mer info än denna artikel i stort sett: http://www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php?articleId=9182

    Så frågar dig om du har någon erfarenheter av läkare som jobbar inom managementkonsultyrket? Kan tänka mig att de är rätt attraktiva för att utreda olika marknader/områden inom läkemedelsindustrin, precis som Jon Tsai gjorde.

    Tacksam för svar, har plats på KI till hösten, men har precis gått ut gymnasiet så tänkte ta lite tid att fundera över vad jag verkligen vill :)

    SvaraRadera
  2. Hej

    Jättetrevlig blogg du har! Kikar in då och då och alltid givande läsning.

    Har en fundering bara, vissa gör ju litet tvärtom mot vad du gjort, och går läkarutbildningen för att senare sadla om till managementkonsult och jobba där några år för att senare kanske återvända till sjukhusen.

    Det finns ytterst begränsad information om denna karriärväg och man talar ogärna om att man vill tjäna pengar som läkare, även fast man med all rätt kan sätta ett pris på sin kunskap och ge sig iväg några år från landstingen.

    Det blir inte mer info än denna artikel i stort sett: http://www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php?articleId=9182

    Så frågar dig om du har någon erfarenheter av läkare som jobbar inom managementkonsultyrket? Kan tänka mig att de är rätt attraktiva för att utreda olika marknader/områden inom läkemedelsindustrin, precis som Jon Tsai gjorde.

    Tacksam för svar, har plats på KI till hösten, men har precis gått ut gymnasiet så tänkte ta lite tid att fundera över vad jag verkligen vill :)

    SvaraRadera
  3. Nu blev det lite fel, tog förhandsgranska men tydligen så postade den då också.

    SvaraRadera
  4. Hej, och tack.

    Du har helt rätt i att läkare är ganska attraktiva för managementkonsultbolag, och jag har arbetat med ett antal läkare på mitt företag, både i Sverige och utomlands. Det betyder inte att det är lätt att som läkare få jobb på några av de stora managementkonsultbolagen om det är dit man vill- majoriteten av de som får jobb (dock inte alla) har även pluggat t ex på Handels, hela eller delar av utbildningen. Tror man att det är managementkonsult man vill bli, är det betydligt enklare att bara gå Handels, både gällande att få jobbet och att sen klara av det när man väl är där. Men som sagt, som läkare har man verkligen inte stängt den dörren, och kommer man på under eller efter utbildningen att det är den världen man vill in i finns alla chanser. Men jag tror man ska tänka efter innan och se till att det bygger på intresse. Om det främst handlar om att man vill tjäna stora pengar några år gör man det nog bättre som stafettläkare i Norge eller så, eftersom det tar några år innan man är uppe i stora pengar på de här bolagen, och det kräver ganska många timmar i veckan på kontoret och i en resväska...

    Har du mer detaljerade frågor, släng iväg ett mail så svarar jag gärna (utan att behöva tråka ut samtliga bloggläsare med alla detaljer)

    SvaraRadera