måndag 30 maj 2011

Om färgpennor och högar

I ett försök att vara strukturerad i genomgången av mina tusentals sammanfattningspapper, tänkte jag göra två högar. En hög för det jag kan, en hög för det jag ska titta på igen. Och stryka under det jag kan minst på papprerna med gul understrykningspenna. Jag har sett så många använda de där pennorna, och det ser så strukturerat och bra ut.


Efter några timmar låg alla papper i en hög. Och jag hade för det mest glömt att stryka under. Så jag bestämde mig för att göra en hög av det jag VERKLIGEN inte kan och VERKLIGEN måste titta mer på, och en hög för det som jag kan lite halvdant, och kan titta på om jag får tid. Det fungerade bättre, och jag hade två högar framför mig. Som båda var mycket mindre än högen av papper jag inte hunnit titta på än. Och jag insåg att jag inte kommer hinna gå igenom någon av högarna igen.


Så funderade på att ha en specialhög, för papprerna med saker jag verkligen VERKLIGEN inte kan. För sakerna jag verkligen VERKLIGEN måste titta på igen. Och tittade åter på högen av papper jag inte ens tittat på. Och insåg åter att jag inte ens kommer hinna titta på en liten liten hög, med väldigt väldigt viktiga papper igen. Att jag inte ens kommer hinna titta på alla saker en gång. Inte ens en liten del av sakerna.


Nu ligger alla papper spridda på golvet. Utan högar. Med understrykningar i olika färger på de jag hunnit titta på. Som om de vore kodade, utan att de är det. Jag bloggar istället för att titta på dem. Och det känns som om det enda jag har lärt mig idag, är att det där med färgpennor och fina högar, det funkar inte för mig... Kan vi inte bara få skriva den där tentan nu?

4 kommentarer:

  1. Fniss, känner igen det där. Jag tror att de flesta tittar på de där högst tio personerna i klassen med exemplariska anteckningar och fantastiskt snygga högar och tänker att alla ska ha det så. Lätt att tro att om man bara har de där högarna så ligger all kunskap staplad snyggt inuti huvudet också, men jag tror inte riktigt på det där sambandet. Jag har aldrig hunnit igenom mina högar, dock ofta det jag tror är viktigt. Så känns det dock aldrig innan tentan, men efteråt kan jag ju minnas att det ändå var så. STORT lycka till när du skriver, tror absolut det kommer gå bra.
    Sofia

    SvaraRadera
  2. Hahahaha!!
    Hög igenkänningsgrad!!
    Lycka till och kicka tentans ass!! :)
    /Annie

    SvaraRadera
  3. Åhh... Lycka till med tentan! (Från en som aldrig lyckats med varken anteckningar eller högar :) ) Kram!

    SvaraRadera
  4. Åh, herregud! Minns det där allt för väl, trots att det måste vara åtta år sedan. Kommer säkert att gå bra, på min tid kuggade endast 3-5%. Men då var det å andra sidan alltid ett tjugotal som inte vågade gå upp i tentan/muntan (finns muntan kvar?).
    Kom dock ihåg att tentorerna inte är där för att sätta dit er! Snarare kolla så att ni på ett ungefär vet vad ni gör. Skulle det toka till sig och gå snett på nån del, gör man om det och sen är det äntligen ur världen. Det har man i så fall igen, ffa fysiologin. Iö är det väl bara att konstatera att mycket av det ni gör nu, aldrig kommer igen... När är tentan/muntan? Ska skänka er en tanke från en helt annan, underbar tillvaro som ST-läkare! Lycka till, önskar Demina

    SvaraRadera