onsdag 1 juni 2011

Om tid att vänta på inget

Vind genom fönstret. Ser den ta tag i papprena, försiktigt. Sen inget. Sen inget igen. Jag har tid att vänta. Vänta på vinden. Vänta på inget. Jag har tid. Smakar på orden och väntar på nästa vindpust. Andas så länge. Djupa andetag kvällsluft.


Cyklade hem och såg den sittandes längs med kajen i solgasset. Med glass, med tidning, med varandra. Sysslolösa, med tid. Så har de det, de andra. Så länge har de varit de andra. Så ofta har jag tänkt just så, när jag stressat förbi. Funderat på vilka de är, alla de där människorna. De med tid att vara sysslolösa. Slog mig idag att de är jag nu.


Klockan passerar midnatt och varningsklockan börjar ticka i bakgrunden. Den som säger att det är sent, att jag borde sova. Men så inser jag att jag inte borde det. På samma sätt som jag varken måste eller borde gå upp. Varken borde eller måste hälla i mig frukostkaffet medans det fortfarande är skållhett. Inser att jag inte borde något alls.


Och vinden tar slutligen tag i pappret. Blåser ner det på golvet, bland de andra papprena som jag ska städa undan snart. När jag får tid. Den sortens tid. För just nu går all tid åt till att vara sysslolös. Åt att vara utan måsten. Åt att vänta på inget. Åt att njuta av den. Tiden. Min alldeles egna.

4 kommentarer:

  1. Grattis till sommarlov:-) Läkarprogrammet får en verkligen att älska det på samma sätt som på högstadiet.
    /Sofia

    SvaraRadera
  2. grattis! inte till tentan - utan till friheten, ibland är det det som är viktigast! :)

    SvaraRadera
  3. Underbart! Grattis till sommarlov!
    Plocka och städa nu inte undan alla böcker och papper för fort, jag städade undan allt kvällen innan muntan, och när jag kom hem igen dagen efter, helt knäckt efter att ha missat den på ett knäppt vis, hade bokhyllorna där allting stod trillat ner, totalt kaos... Bara att börja om... Men det kommer såklart inte hända igen, och din munta är nog redan klar!? Skönt!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Tack ni alla! Och ja, det går inte att låta bli att lista sommarlovet och friheten som en av de bästa sakerna med att plugga... Men Lisa, jag lovar. Inget är undanplockat. Bara ihopföst i en ilsken ångesthög brevid sängen. I sådär två veckor till, tills jag hoppas hoppas den kan städas bort för gott.

    SvaraRadera