torsdag 19 maj 2011

Ett andetag, en evighet

12 dagar. På tok för länge. På tok för kort. Tiden fram till preklin. Fyra dagar in på instuderingstider är det precis så det känns.


På tok för kort, eftersom det är enorma mängder som ska gås igenom. Går igenom och åter läras in. Detaljer jag glömt, vilket jag kan leva med. Helheten jag också glömt, vilket är värre. Hur fungerade de otolita organen? B-cellerna, hur aktiverades de? Och det där med trycket i lungorna, hur var det nu igen… Varje område får några enstaka sekunder tilldelade innan det är dags att ruscha vidare. Utan att veta om det fastnat. Utan att hinna känna efter. Vi försöker stanna på rätt nivå, men drunknar lätt i detaljerna. Inte för detaljernas skull, utan för att verkligen förstå. Och korta stunder är det sådär som de sagt, som vi hoppats. Spännande att gå tillbaka. Att integrera. Men så tickar klockan och man måste rusa vidare, med kunskapen i bästa fall halvintegrerad. Och jag önskar att jag börjat tidigare. För det är frustrerande att inte kunna och frustrerande att inte hinna. Frustrerande att vi har 12 dagar. 12 dagar som är på tok för kort.


Samtidigt är det på tok för länge. Tolv dagar är många timmar och än fler minuter. Dagar, timmar, minuter framför papper och böcker, bland signalsubstancer och receptorer. Så många minuter som är intressanta och stimulerande i lagom dos, men travade på varandra mest blir tröttande. Och vi är trötta. Efter fyra dagar. Och mycket choklad och kaffe. Och jag är så glad att jag inte börkade tidigare. Och börjar i smyg räkna ner, inte till preklin, utan till dagarna som följer.


12 dagar. Ett andetag. En evighet. Kanske är det lagom ändå.

5 kommentarer:

  1. Jag kan inte säga att jag ser fram emot att plugga inför preklintentan och lyckligtvis är jag inte där ännu. Men eftersom du är där vill jag önska dig lycka till med pluggandet. Tolv dagar låter alldeles lagom.

    SvaraRadera
  2. Håller tummarna! Du peppade mig dessutom - om du har tolv dagar till preklin och jag har tolv dagar till min tenta, så ska jag nog inte tycka synd om mig själv ;)

    SvaraRadera
  3. Det kommer att gå bra!

    Men jag undrar om du har något förslag på hur man skulle kunna ha en 3 veckors kurs för att integrera preklin som såg annorlunda ut. När jag tentapluggade så kändes det som att man bara memorerade om detaljerna på samma sätt som under kurserna. Typ så skulle man istället kunna ha intensiva gruppseminarier där man roterar med att presentera ett eget ämne och sen diskuterar dess relevans med de andra?

    SvaraRadera
  4. Tack ni alla! Solen skiner och fokusen är halvdan, så just nu känns det som om det behövs.

    Och Matti, jag håller helt med om att det gärna kunde finnas stöd för att lyfta kunskaperna, utveckla dem vidare istället för att lära detaljer igen. Låt mig återkomma till hur, när preklin är över och jag åter kan tänka på annat än just alla de där små detaljerna...

    SvaraRadera