onsdag 15 februari 2012

Motvind


Det känns som uppförsbacke till KS. Varje dag. Fysiskt och mentalt. Benen är tunga. Det bär emot. Och vinden blåser rakt i ansiktet hur jag än vänder mig. Motvind, alltid motvind.


För det var länge sen jag pluggade. Kanske ett konstigt uttalande från någon mitt uppe i en 11-terminersutbildning. Men det är så det känns. Länge sedan jag pluggade i form av timmar eller ens minuter framför anteckningar och böcker. Länge sen jag pluggade så som i föreläsningar där fokus är på att memorera. Länge sedan jag pluggade, såsom i stress över tenta som kryper skrämmande nära. Länge sedan jag pluggade, såsom stress över all tid jag lägger på annat än att läsa, när det är läsa jag borde. Länge sen jag pluggade, och det bär emot att vara tillbaka i det. Det bär emot mycket mer än vad det har gjort inför varje tidigare ny kurs, när pausen inte funnits. Jag har vant mig vid ett liv utan pluggkrav hängande över axeln. Över att skriva mail eller spela wordfeud på tunnelbanan. Över att kunna ägna ledig tid åt lediga saker. Och jag har älskat det.


Så det är motigt nu. Hud. Inte mest för att det är hud. Faktiskt inte alls för att det är hud, utan för att det är plugg. På alla sätt riktigt plugg. Föreläsningar, seminarier, tenta. Långa dagar med mycket man ska minnas. Mycket som man istället glömmer. Mycket som man därför borde lägga tid på att repetera. Mycket som man inte ger den tiden. Förrän stressen vuxit sig stark nog, och tentan kommit lite för nära. Allt det där vanliga. Bekanta. Och nu plötsligt, genuint otrevliga.


Hoppas det är en svacka. Hoppas inspirationen hittar mig snart. Men just nu är det nästan bara motigt. Uppförsbacke.  Minusgrader. Och motvind.

5 kommentarer:

  1. Kom igen, det går säkert alldeles utmärkt, precis som brukligt!

    SvaraRadera
  2. Mmm, fast det här handlade ju inte om hur det kommer gå. Det skriver jag kanske ett annat inlägg om. Det handlade om hur det känns, om lusten och inspirationen. Den är svårare att jaga igång, än tron på att en tenta kommer gå vägen...

    SvaraRadera
  3. Den kommer säkert tillbaka den där obändiga slingrande inspirationen som aldrig går att fånga. Jag brukar tänka att jag helt enkelt får tugga på ibland. Just läkarprogrammet är lite extra farligt när man får göra så extremt roliga saker som små inhopp. Trodde jag skulle bryta ihop i början av utbildningen efter att ha varit på vårdcentral, fått massa fina samtal och sen tillbaka till en hel outhärdligt lång vecka om mitokondrien. Men det gick det också, tiden går ju även om det är tråkigt och det är ju bra:-) Hoppas dock att du får roligare snart.
    /Sofia

    SvaraRadera
  4. Tänk vad glad någon annan utav de ca 3000 sökande hade blivit för din plats... Tagga till.

    SvaraRadera
  5. Bra påminnelse, antar jag. Jag önskar att det räckte att veta att jag befinner mig på en av många eftersökt plats för att "tagga till". Nu funkar det tyvärr inte så. Inte för mig i alla fall. Men lovar fortsätta försöka. Eller bara vänta ut svackan lite. För svackor måste man nog tillåta sig ha, även när man har det i andras ögon väldigt bra...

    SvaraRadera