måndag 19 december 2011

Opepp



Jag läser en fantastiskt bra kurs nu. Sagolikt bra faktiskt. Med föreläsare som utöver att de är kända personligheter som sitter i diskussioner med världsledare, dessutom är karismatiska, engagerade, kunniga, och pedagogiska. Som handlar om saker som är på riktigt viktiga, för allt och alla. Stora tunga viktiga saker av stora tunga viktiga människor. Vi är oerhört priviligerade som får läsa den här kursen. Det vet jag. Och får hela tiden veta. Av de som läser andra år. Läser andra utbildningar. Läser på andra platser. Inte pluggar alls utan gör helt andra saker inom helt andra områden. Men som ändå låter mig veta vilken fantastisk kurs jag läser. Allt det här vet jag. Och allt håller jag med om. Ändå är jag opepp.


Vi ska få resa till andra sidan världen. Ja, inte få resan, men få möjligheten. Uppleva saker jag inte kan föreställa mig. Som ingen av oss riktigt kan föreställa oss. Dessutom resa från regn och slask, till sol och värme. Och tas om hand av fler kunniga, engagerade, motiverade. Lära oss, säkert lära oss, mycket. Allt saker jag vet att jag tycker om. Älskar till och med. Och trots allt detta. Opepp.


Vågar knappt tala om det. Knappt för andra, knappt för mig själv. För jag vill vilja. För jag vet att så många vill som inte får. För att det är relevant och viktigt. Jag är tacksam, väldigt tacksam. Ändå så…


Jag vill vilja. Ändå tappar jag fokus gång på gång på föreläsningarna. Fast jag försöker lyssna. Fast det är viktigt. Fast föreläsaren är bra.  Jag vill vilja. Ändå sneglar jag avundsjukt på kursarnas statusuppdateringar från kliniska kurser. Vill också intubera i landstingspyamas. Vill också testa maxpulsar. Vill också se barn födas en tisdagnatt. Jag vill vilja. Ändå längtar jag mindre efter soligt land och upplevelser, och mer efter tid på landet. Efter långa promenader och sällskapsspel. Efter lata eftermiddagar med trivial pursuit och glögg. Efter familjen, som äntligen finns nära. Efter tid, helt ledig tid. Jag brukar inte vara så här. Men jag är det nu.  


Det är jobbigt att göra saker när man är opepp. Än jobbigare, när man vet att man vill och borde vara pepp. Det är jobbigt att känna sig otacksam. Än mer när man vet att man vill och borde vara tacksam. Kanske kommer det. Säkert kommer det. Vi säger så. Tills vidare fortsätter jag vara pepp över en massa annat, och hoppas att det spiller över. Över att det är skönare än någonsin att springa, trots regnet. Över att lussebullarna L och jag bakade igår natt blev hur fina som helst. Över att mamma och pappa snart är hemma. Och över att våren, som faktiskt ganska snart är här, kommer vara fylld av dagar på SÖS i landstingspyamas. Massor av pepp. Så det spiller nog över på den här kursen också, snart så…












5 kommentarer:

  1. Det är så roligt att läsa dina fina inlägg och tankar om utbildningen, får väldigt mycket igenkänningsvibbar. Mitt bästa tips är bara att NJUTA av studietiden, njut av hans Roslings föreläsningar, av att åka på global hälsakursen, av att kunna ta förmiddagen eller eftermiddagen eller båda ledigt. För snabbare än man kan ana står man upp till armbågarna i kliniskt arbete, och oftast är det superkul men ibland önskar jag mig att nån liten dag kunde väljas bort till förmån för annat, typ sköta sitt privatliv och baka lussebullar och andra trevligheter...

    SvaraRadera
  2. Jag kikade lite på PingPong då jag ska börja läkarprogrammet nu till våren på KI. Allt är rena grekiskan för mig i stort sett. Förstår inte hur man ska kunna svara på frågorna på exempeltentan för DFM1. Man hoppar mellan områden och frågorna verkar oerhört detaljerade, ungefär som att man ska komma ihåg 5 rader i en 1400 sidor tjock bok (The Cell).

    Kändes det såhär för de flesta?

    Hur väl förbereder föreläsarna en på vad som komma skall? Dvs, kör de igenom sitt sedan "Läs kapitel 5 i The Cell" för att rättfärdiga en fråga om vad som stod i en parantes någonstans i kapitel 5.

    Och framför allt, de som kuggar (har läst några av dina tidigare inlägg och sett att du hade vänner som kuggade DFM1 tentan), vad kuggar de av? För lite plugg? Osmarta? Vad jag vill komma till är om man kan vara för osmart för att klara sig genom läkarprogrammet :P

    Börjar bli lite orolig nu ;)

    SvaraRadera
  3. Tack Sara, och du har såklart rätt. Det ÄR oerhört lyxigt, så många delar av utbildningen är just det. Ska försöka tänka just så, i vetskapen om att kliniken kommer, snart snart, och sen finns där för alltid...

    Och anonym- det var många funderingar och frågor. Återkommer. Och så länge- OROA DIG INTE!

    SvaraRadera
  4. Äh tusan går ju inte att vara peppad på allt alltid. Hela min klass är så inne på lussebullar, julklappar, glitter och jag vet inte vad så till den grad att ingen av oss nio personer idag på handledningen kunde förstå uppmaningen om något så simpelt som att hämta en stol var:-) Blev till att klämma ihop oss på en sjukhussäng som råkat bli inslängd i rummet men det gjorde inget alls för vi tänkte bara på pepparkakor ändå och inte alls på EKG-tolkning som jag ju egentligen tycker är väldigt kul.
    /Sofia

    SvaraRadera
  5. Vet att du vet, men stressade konsulter som oroar sig för en sviktande marknad är inte så roliga att omge sig med när julstämning ska skapas. Möteshets, beläggningssiffror, försäljningsstatistik. Uppskattar dock patologin desto mer. Hinner inget lussebak i år. Men har tryckt i mig många ändå. :-) Kram/P

    SvaraRadera