lördag 24 september 2011

Första


Första morgonkaffe framför dagens patientjournaler, första handsprit. Första sittrond, första gårond, första patientlista fullklottrad med osammanhängande provsvar och medicineringar. Första erysipelas, första riktiga ronki, första epleys manöver. Första fråga från överläkaren jag inte kan svara på, första fråga från patient jag kan svara lite bättre på. Första blodgas jag lyckas med på första försöket, första blodgas jag inte lyckas med alls. Första akutlarm, första slutanteckning, första tunnformade KOL-bröstkorg, första syrgasjustering. Första diabetesfot, första lumpalspunktionsassistering. Första neurokonsultremiss skriven, första neurokonsultremisssvar jag inte alls förstår. Första aortastenos jag får utpekad men inte alls hör, första mitralisinsuffiens jag blir första att upptäcka. Första patient jag försöker mentalt förbereda för att förlora ett ben, första anhörig jag försöker få att inse att hans fru sedan 60 år kanske inte kommer komma hem mer. Första fråga från överläkaren jag kan svara på hjälpligt, första blodgassvar jag faktiskt kan tolka, första EKG jag diagnosticerar rätt. Första ”tack doktorn” addreserat till mig…


Första veckan. Första gången för nästan allt. Sista veckan det är så. Nästa vecka är annat nytt. Men några saker mindre nya. Solen skiner idag. Hela dagen. Jag nyper mig lite i armen och undrar om allt får vara så här bra. Och solen fortsätter skina. Och på måndag börjar det om. Jag tror, med lite mindre som är nytt. Jag tror, med lika mycket som är bra.  

5 kommentarer:

  1. Visst är det härliga känslor?

    SvaraRadera
  2. Oslagbara!. Lite som att vara nykär. Och det är väl lite vad jag är.

    SvaraRadera
  3. Det blir dessutom bättre! Utan att riktigt veta hur det gick till blir det mer frågor man verkligen kan svara på. Snart, men inte än, kanske jag känner mig som en viktig del av ronden och inte bara någon som fyller en stol och gör slut på syrgas. Arbetade som läkarass i somras. Känslan att kunna svara på (vissa av) personalens frågor på ett sätt som de verkade nöjda med, den lyfte självförtroendet.

    Drapoe

    SvaraRadera
  4. Hej! har skickat iväg ännu ett mail till dig (bara liten påminelse ifall det hamnat som spam igen) :)

    /S

    SvaraRadera
  5. S- upphittat i spamkorgen och svarat! Och för er andra som mailar (vilket ni hemskt gärna får göra!)- om jag inte svarat på några dagar, lägg en liten hälsning i kommentarsfältet, eftersom min inbox verkar fatta beslut runt vad som är spam och inte lite ad hoc...

    Och Drapoe- det gläder mig, att det blir ÄNNU bättre. Även om jag just nu har svårt att föreställa mig det. Som sagt, nykär...

    SvaraRadera