fredag 20 juli 2012

Bloggdvala och husmorstips...


Och så händer det igen. Bloggdvalan, som infinner sig sekunden jag sätter min fot på landet. Det är som om jag blir en annan person. En sån som inte skriver bloggar, på sin höjd läser, på jakt efter något nytt recept på rabarbersmulpaj. En sån som inte skriver bloggar, men som istället sover länge på morgonen, bakar småkakor och gör rabarbersylt, lyssnar på sommar utan att samtidigt springa milen, och sitter länge i kvällsolen med rödvin  och familj. Det kallas visst att koppla av.

Men det skulle ju inte skada att få in lite bloggande i avkopplingen. Det är inte det att jag funderar mindre på saker. Jag funderar, fast på lite andra saker. Och det är ju inte det att jag inte gör iakttagelser i vardagen. Det gör jag, fast kanske av lite annat slag. Och det är ju inte det att jag lär mig saker. Det gör jag, fast...annat. Så, ett urval av senaste dagarna i punktform...

  • Gå aldrig ut i svampskogen utan I-phone. Kompass-appen tillsammans med en hyfsad GPS, och du kommer hem igen även med jordens sämsta lokalsinne (vilket jag har...)
  • Det är skillnad på bakplåtspappaer och smörgåspapper. När man bakar pizza, jättestor skillnad. Tror sin initialt lömska likhet. Bra att lägga på minnet, om ni inte vill ha en väldigt pysslig pizzamiddag...
  • Varför tycker myggor bättre om vissa personer (låt oss rent hypotetiskt säga mig) än vissa andra personer (låt oss rent hypotetiskt säga alla andra i min familj)? Har det med blodgrupp att göra? Kostvanor? Fermoner? Snälla, upplys mig!
  • Cornflakes är gott på glass! Det låter konstigt, jag vet, men blanda in en näve med vaniljglass och smaka. Mycket mycket mycket bättre än det låter.


Det blev någon slags husmorsblogg den här veckan. Jag lovar att det bara är en temporär och landetberoende förändring. Snart är jag hemma i min lägenhet med gasugn som inte går att baka i, uteserveringar fria från mygg och mängder av splittrade intryck som gör att jag åter springer milen medan jag lyssnar på sommar. Men till dess får ni hålla till godo. Ja, och gärna fundera på det där med myggen…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar