fredag 13 december 2013

Om något som växer

Något växer i mig. En liten människa, men inte bara det. Något annat växer också. En känsla. En väldigt skön känsla.


Det är kolsvart när jag kliver på det lilla tåget. Och iskallt att vänta på perrongen. Ändå väntar jag gärna. Åker jag gärna. Ändå längtar jag till det lilla mottagningsrummet med adventsstjärnan. Till de tre klockorna som alla går i sin egen takt. Och mest till patienterna jag möter där. Till samtalen som jag tillåts dyka djupt i, utan att avbryta med ett fibroskop eller en blodtrycksmanchett. Till patienterna som jag inte ska söva eller sy. Som jag genom bara det jag gillar bäst, samtalet, får hjälpa allra mest. Och känslan växer lite mer för varje minut, för varje möte, för varje samtal. Känslan av att kanske ha hittat rätt. En väldigt skön känsla.

5 kommentarer:

  1. Anonym följare sen länge14 december 2013 kl. 11:39

    Grattis! Så passande inför nästa termin! :)

    SvaraRadera
  2. Grattis! Vad roligt! Jag började följa din blogg i princip från start och 1år innan jag själv kommit in. Ha en fin Jul!

    SvaraRadera
  3. Jag hört från äldrekursare att kirurgiterminen är tuff med högt tempo och långa dagar - en sådan rätt så icke gravidvänlig termin. Hur är T9 att vara gravid, mycket att läsa, långa dagar? I jämförelse med T5/T6?

    SvaraRadera
  4. Jag håller med om att kirurgterminen sannolikt inte är den bekvämaste att vara gravid under- mat när det passar OP-schemat, många timmar på en pall över ett OP-sår, inte alltid så trevliga lukter, och ett generellt rätt oförstående klimat... T9 är mycket bättre! ÖNH och ögon hör till de trevligaste kurserna på hela utbildningen- oavsett vad man tycker om områdena i sig- med en fantastiskt vänlig och förstående kursledning. Psyk är ju ganska mycket sittande på en stol, och utöver att man kanske bör undvika psykosavdelningar och rättspsyk så har det funkat finfint. Även neuro funkade bra. Överlag har tempot den här terminen varit betydligt lägre- delvis för att jag valt det, men jag tror delvis rent objektivt. Så tror man sig kunna planera in det där med graviditet till en viss terminen, så kör på T9, skulle jag säga! Sen huruvida det är bra att avsluta graviditeten med gyn- och obstetrikkursen, det får jag uttala mig om om några veckor... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt svar! Jag fick barn strax efter preklin. Det funkade över förväntan att vara gravid under T3-T4. Speciellt med tanke på att jag hade ett fruktansvärt illamående första halvan av graviditeten och för högt blodtryck andra halvan. Tog uppehåll 1 termin när barnet föddes. Inser nu att det skulle varit mycket svårare under T5/T6, inte tala om T7. Om det blir ett till barn så får det gärna bli under T8/T9 eller T11 :) Jag tar gärna del av dina erfarenheter om hur det är att vara gravid under T10 :)

      Radera