fredag 12 oktober 2012

Om SAS och SAS

När jag söker på SAS i min inbox dominerar inte längre e-tickets och mail med eurobonussaldo. Och när jag tänker på SAS ser jag inte tidiga morgnar på Arlanda framför mig. De brukade vara många, e-biljetterna, och morgnarna. Då. 

Nu. När jag söker på SAS dyker långa diskussioner med handledare och buggar i programkod upp. När jag tänker på SAS handlar det om incidensberäkningar och åldersstandardiserade tabeller. SAS har övergått från att vara ett flygbolag till att vara ett statistikprogram. Och jag vet inte riktigt om jag gillar det. Varken statistikprogrammet, eller övergången. 

Statistikprogrammet som handledare G redan dag ett sålde in som totalt opedagogiskt och ganska omöjligt att begripa sig på. Han hade som med så mycket annat rätt. Felsöker länge i långa strimmor av kod. Letar efter komma som blivit semikolon. Eller semikolon som blivit komma. Utan att veta riktigt var det ska vara vilket. Känner mig varken produktiv eller särskilt intelligent. Söker envist tills jag uppgivet tvingas maila errorlog till G som med en ängels tålamod gör samma sökning, hittar det bortsprungna kommat och mailar tillbaka kod, som jag klipper in, för att några stycken senare få ett nytt errormeddelande. Upplyftande är det inte. Och jag längtar efter flygbolaget.

Fast så ibland går det, helt på egen hand. Inte ofta, men oftare. Jag hittar felet i libname, eller den lilla felkodningen på rad 264. helt utan hjälp. Och känner mig kanske inte smart, men i alla fall aningens självständig. 10 000 timmar tar det att bli expert på något, säger G. 10 000 timmar är jag inte villig att ge SAS, statistikprogrammet. Det finns så mycket annat jag hellre vill lägga 10 000 timmar på. Men några timmar till kan jag leva med. För jag gillar trots allt de coola diagrammen. Gillar att vi faktiskt kommer fram till häftiga saker, SAS och jag. 

På söndag åker jag till efterlängtade staden i väst. Med SAS. Flygbolaget. Och med SAS, statistikprogrammet. För uppsatsskrivande och infusion av allt det staden ger. De får samsas i inboxen. Och i livet. Inte antingen eller, utan både och. SAS och SAS. Resa och skola. Jag väljer att inte välja, som vanligt. Och som vanligt tror jag att det går.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar