måndag 21 november 2011

Något slags jullov


Tentan skriven. Med oklart resultat, men ändå,skriven. Och veckan som kommer mest fylld med obligatoriska ”sitta-av”-aktiviteter utan tydligt syfte och med låg klinisk koppling. Och resten av november fylld med lediga dagar och studentvald kurs. Inga tentor. Inga duggor. Inget direkt ansvar för något alls. Inga krav på att prestera. Och jag får en liten känsla av lov. Jullov?


Promenerar långsamt, i post-tenta-tempo, för att jag kan. Köper en ”Situation Stockholm” och pratar en stund med mannen som säljer den. För att jag hinner. Skickar SMS till alla jag inte hört av mig till, och bokar veckan galet full, för att jag vill, inte måste. Läser helgens tidning, lugnt, länge. Surfar runt utan syfte. Hinner allt. Till och med låta bli att göra det jag egentligen borde. Det är det lyxigaste. För jag har tid idag. Och har tid sen. Jullov, något slags. Det känns så.


Kliver in på ICA och ser julmusten, och julstjärnorna, och skinkan, och lutfisken. Götgatan är klätt i julbelysning och Gunnarssons konditori har fyllt fönstret med dekorerade grisar. Vet inte om allt dök upp idag. Eller om jag bara inte sett. Men det hjälper hursomhelst till. Med känslan av jullov.


Så går hem, letar upp ett ljus. Inte adventsljuset, det har jag inget, och det är ändå för tidigt, men trots allt ett ljus framrotat ur en låda. Och årets första lussebulle ligger på ett fat brevid tillsammans med årets första julmust. Och just då är det jullov! Något slags. 

5 kommentarer:

  1. Har läkarstudenter verkligen tid med att njuta så mycket i Sverige? Vet att mina kompisar som pluggar till läkare här i Sarajevo pluggar varenda.jäkla.dag i minst 4-5 timmar.

    SvaraRadera
  2. Ja, det har de! Några dagar om året... Hade man haft det jämt hade jag knappast skrivit ett inlägg om det. Eller tyckt att det var den största lyxen...

    SvaraRadera
  3. Det där får mig att längta tillbaka till både studietid & Stockholm.
    (Hoppas f ö tentorna gick überbra!)

    SvaraRadera
  4. Vad härligt det låter! Vi har patologi-tentan efter jul, men får hoppas att det blir lite ledighet ändå. Hörde du förresten att MSF fått igenom så alla läkarstudenter i Skåne får en veckas vinterlov framöver? //Mvh Karin

    SvaraRadera
  5. Uberbra gick det inte. Resultat imorgon. Men just dagen-efter-tenta-känslan är en del av studietiden som jag gärna skulle behålla livet ut! Dagen-före-tenta-känslan, helst inte...

    Och grattis Skåne, synd man inte bor där. Vi har å andra sidan påsklov, så ganska nöjd. Någon gång ska man ju faktiskt vara i skolan också...

    SvaraRadera